کد خبر 266505
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱

در نوبت عصر

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت/ نمایندگان در مورد 3 وزیر پیشنهادی چه گفتند

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پایان یافت/ نمایندگان در مورد 3 وزیر پیشنهادی چه گفتند

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر یکشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات،  چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر یک شنبه برگزار شد.نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح، صلاحیت حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات و عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را بررسی کردند.همچنین بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه ناتمام ماند و ادامه رسیدگی به آن در دستورکار قرار گرفت.

میدری: باید با گفت‌وگو به وفاق ملی برسیم

احمد میدری وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه عصر امروز مجلس در تشریح برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد: هفته‌ی گذشته در کمیسیون‌های مختلف حاضر شدم و توضیحاتی داده‌ام؛ آن‌جا درباره کارامدی بنده بحث نبود و پیرامون مسائل مرتبط با مجلس ششم سخن مطرح شده است.

وی با قدردانی از پزشکیان برای تشکیل دولت وفاق ملی افزود: در این سال‌ها اختلافات بین برادران در کشور وجود داشته و این اختلافات امکان فرصت‌سازی را نمی‌دهد. آن‌چه گروهی از اصلاح‌طلبان آن رسیده‌ایم و در حال گفت‌وگوهای درونی هستیم، اصلاح‌طلبان بخشی از انقلاب هستند و جمهوری اسلامی به‌قدری تنومند است که می‌تواند همه را زیر سایه‌ی خود بگیرد.

وزیر پیشنهادی تعاون عنوان کرد: با اقدامات سیاسی نمی‌توان وفاق ملی ایجاد کرد. آن‌چه من به‌عنوان یک پژوهشگر به آن رسیده‌ام این است که از مشروطه تاکنون نتوانستیم به یک سخن واحد برسیم. باید مردم و حکومت بتوانند هم دولت کارآمد داشته و جامعه قوی داشته باشند.

میدری اظهار داشت: چرا در هر انتخابات ریاست جمهوری غافل‌گیر می‌شویم؟ چون احزاب سیاسی وجود ندارد و نهادهای مدنی گسترده نداریم. من به دوستان اصلاح‌طلبانم مصداق توانمندسازی جامعه و کارآمدسازی دولت را پیشنهاد کرده‌ام. در آن دوران تمامی اقشار کنار حکومت رشد کرده‌اند. بنده در جهاد دانشگاهی مرکز توانمندسازی حکومت و جامعه را تشکیل داده‌ام.

وی با بیان اینکه آقای پزشکیان آمده که دوره جدیدی را آغاز کنیم، خاطر نشان کرد: ما بر سر اینکه مسائل اختلافی در میز مذاکره باید مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و باید درباره اهدافی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیده کرده‌اند گفت‌وگو کنیم ولی راه‌مان متفاوت است و هدف یکیست و هرکسی یک شکل است و من نمی‌توانم شبیه کسی باشم. من چه در دولت و چه در دانشگاه باشم، سرباز کشور خواهم بود و خود را کنار نظام می‌دانم.

وزیر پیشنهادی تعاون گفت: در وزارت کار وظیفه‌ی تبدیل جنجال‌های سیاسی به مذاکرات اقتصادی را دارم. وقتی گروه‌های اقتصادی یاد بگیرند از طریق سه‌جانبه‌گرایی در نظام اجرایی مشارکت کنند، زندگی جمعی و گفت‌وگوی مدنی را خواهند آموخت.

میدری بیان کرد: وزارت کار باید تشکل‌های صنفی، کارفرمایی و کارگری را مدیریت کند تا کنش‌های سیاسی به اقتصادی تبدیل شود. کنش سیاسی تحولات بزرگ در جامعه ایجاد می‌کند و غیرقابل مدیریت است.

وی عنوان کرد: در وزارت کار مسئولیم صدا و مدعی‌العموم فقرا باشیم ولی چرا این وزارخانه نتوانسته وظایف مهمی ایفا کند؟ چون بیش از 505 شرکت دارد و از وزارت سیاستگذاری باز می‌ماند. عدم مدیریت صحیح بنگاه‌ها که به این وزارتخانه تحمیل شده، از مشکلات اساسی کشور است. با مدیریت بنگاه‌ها موتورهای اقتصادی آسیب دیده است.  

وزیر پیشنهادی تعاون گفت: در برنامه هفتم آمده این وزارتخانه باید سهام مدیریتی این بنگاه‌ها را با حفظ مالکیت واگذار کند و کارآمدسازی بخش خصوصی استفاده کند. نبیاد افرادی بدون صلاحیت به انتصاب هیئت مدیره این شرکت‌ها بروند و در برنامه آمده که این وزارتخانه باید شرایط صلاحیت این مناصب را بنویسد. در این‌صورت، این وزارتخانه تبدیل به یک سیاستگذار خواهد شد.

میدری تصریح کرد: نابرابری بین شهرها و پایتخت موجب مشکلات عدیده‌ای برای تهران و کشور شده است. تمرکز اداری و سیاسی، گرانی مسکن و آلودگی به‌خاطر این تمرکز است. قوه مجریه برای این نابرابری فکری می‌کرده است.

وزیر پیشنهادی تعاون گفت: برابری در آموزش و سلامت، کارآمدی است؛ دولت در کشورهای دیگر سه وظیفه‌ی امنیت، آموزش و بهداشت را دارد که به کسی واگذار نمی‌کند و در وزارت کار مسئولیم مدعی‌العموم فقرا به رسمیت شناخته شود و نیمه‌ی اول هرسال وضعیت مردم از نظر درآمد، آموزش و بهداشت و دسترسی به زیرساخت‌ها بررسی شود. ما باید به دستگاه‌ها بگوییم که اقدامات شما موجب افزایش فقر می‌شود یا نه.

میدری اظهار داشت: با همکاری دولت و بخش خصوصی می‌توان گام‌های بلندی برداشت. از قبل انقلاب تا سال 1392 توزیع کالا توسط دولت صورت می‌گرفته و زمان دولت روحانی به سیاست توزیع کالا اعتراض کردیم و صف‌های طولانی تشکیل شد و دو نفر هم فوت کردند. ما در چهار ماه موفق شدیم با کمک بانک مرکزی شبکه الکترونیکی رایه را برویم که در دولت شهید رئیسی ادامه یافت و توزیع کالا مدیریت شد.

وی خاطر نشان کرد: دولت شهید رئیسی پایگاه رفاه ایرانیان را ادامه داد و البته مشکلاتی دارد ولی باید بهبود یابد. وزارت کار پیری جمعیت را از مسائل اصلی ایران می‌داند و موظفیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی تعاون گفت: سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی گام بزرگی برای تحول در نظام رفاهی کشور است که باید آن را اجرا کنیم.

میدری عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در زمانی که من معاونت رفاه بودم تصمیم‌گیری شد. قانون حمایت از معلولان در معاونت رفاه به آیین‌نامه رسید و به معاون اول وقت دولت بردیم. بیش از 270 آیین‌نامه باید به تصویب دولت برسد که باید بعد از استقرار صورت بگیرد.

روانبخش:نگرش میدری باعث افزایش فقر در کشور شده بود

قاسم روانبخش نماینده قم به عنوان مخالف این وزیر گفت: دولت محصول مشترک مجلس و رئیس جمهور است و اگر مخالفت یا موافقتی می‌شود حق مجلس است و جمع‌بندی آن کابینه‌ای می‌شود که به مردم خدمت می‌کند؛ بر همین اساس تلاش برای معرفی فردی صالح در کمک به رئیس جمهور است.

نماینده قم با اشاره به عملکرد و کارنامه میدری، گفت: بانک جهانی آمار داده که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ جمعیت زیر فقر ایران از ۲۰ درصد به ۲۸/۱ درصد افزایش یافته که علت آن را می‌توان در نوع نگرش آقای میدری به مقوله فقر و فقر زدایی دانست.

سادات ابراهیمی: میدری همزمان بر کار اجرایی و نظری تسلط دارد

محمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:  یکی از ویژگی‌های مهم میدری تسلط همزمان وی بر کار اجرا و کار نظری است.

ابراهیمی گفت: وزیر پیشنهادی دغدغه فقر و رنج بی‌پناهان را دارد و هزاران هزار کارگر ساختمانی را که از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی خود که بیمه باشد محروم هستند چشم انتظار حضور میدری هستند. پایگاه رفاه ایرانیان را بنیانگذاری کرد و این مشهود است که ارزش خدمات او چقدر است.

بیگلری: میدری بر اساس شعار عدالت پزشکیان معرفی شده است

محسن بیگلری نماینده مردم سقز در مجلس گفت: امروز کسی برای سکان داری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده که هم ۸ سال سابقه معاونت وزارتخانه را دارد و هم ۴ سال نمایندگی مجلس بوده، پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی بگیرد.

گودرزی: میدری نگاه ضد جمعیتی دارد

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه ضدجمعیتی دارد، گفت: مسئولیت یک وزارتخانه کاملا سیاسی است و وزیر هر حرفی می‌زند تاثیر زیادی در جامعه می‌گذارد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

ظفرقندی: امروز آماده‌ام که با تمام توان و ظرفیت و تجربه تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند

وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار کرد: امروز آمده‌ام و آماده ورود به عرصه خطیری شده‌ام که با جان انسان‌ها مرتبط است. جمله «مردم به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری را تحمل کنند» عصاره همه برنامه های حوزه سلامت است.

ظفرقندی: می‌توانیم مهاجرت پزشکان و پرستاران را کم و نهایتا معکوس کنیم

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: همین امروز موضوع مهاجرت در بخش پرستاری و پزشکی به صورت یک معضل جدی خود را نشان داده است؛ ما می‌توانیم این مهاجرت را کم و نهایتا معکوس کنیم.

پاک‌مهر: آقای ظفرقندی دارای سوابق درخشان جبهه و جنگ و جانبازی است؛ اما حال او چطور است؟

مخالف با وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی مجلس بیان کرد: آیا سپردن پست‌های کلیدی و حساسی چون وزارتخانه به افراد زاویه‌دار با نظام با سوگند ما همخوانی دارد؟. نمی توانیم سکان هدایت یک وزراتخانه که با جان مردم سرکار دارد را به یک فرد سیاسی بسپاریم.

رضازاده: 7 وزیر قبلی از آقای ظفرقندی حمایت کردند

بابک رضازاده نماینده مردم مشکین‌شهر، موافق با وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی مجلس بیان کرد: برنامه ارائه شده ظفرقندی به مجلس حاوی نکات ارزشمندی است که هم جامع و هم واقع بینانه و هم در مسیر اسناد بالادستی است.

منصور علیمردانی: آقای ظفرقندی تاکید کرده هر نوع سیاسی‌کاری در یک وزارت تخصصی حرام است

نماینده مردم ابهر، موافق با وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی مجلس: برنامه‌های آقای ظفرقندی کاملا همسو یا منطبق با اسناد بالادستی است.آقای ظفرقندی از طب ایرانی و جوانی جمعیت و اصلاح بیمارستان های دولتی و اصلاح آنها حمایت کرده است.

وی گفت: مرجعیت ایشان در بین بزرگان سلامت که از او حمایت کردند مشخص می باشد.دکتر ظفرقندی باید نگران سلامت مردم باشد که بوده است.

مالک شریعتی: سیاسی‌ترین و جناحی‌ترین مواضع از سوی ظفرقندی صادر شد

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی مجلس بیان کرد: تخصص و توانمندی آقای ظفرقندی برای ما محرز است اما این شرط لازم است و کافی نیست. کارشناسان معتقد هستند وزارت بهداشت لزوما توسط پزشکان خوب اداره نمی شود و یک کار مدیریتی است.

انتقاد تند مالک شریعتی از ظفرقندی: شما رئیس بیمارستان خوبی هستید، اما وزیر بهداشت مناسبی نیستید.

مالک شریعتی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر بهداشت، با اشاره به سابقه تند سیاسی ظفرقندی و توییت‌های او در ماجرای اغتشاشات، او را مورد انتقاد شدید قرار داد. شریعتی گفت: توییت‌های شما در فضای مجازی موجود است و موجب آسیب‌های جدی به کشور شده است. مقام وزارت بهداشت فقط یک پزشک نیست؛ بلکه مرز بین حق و باطل را باید رعایت کند. شما ممکن است رئیس بیمارستان خوبی باشید، اما قطعاً وزیر بهداشت مناسبی نیستید.

عباس‌پور گفت: آقا ظفرقندی! شما در بیمارستان‌های دولتی مطب زدید؛ اینها با جهت‌گیری پزشکیان همخوانی ندارد

عباس‌پور گفت: : آقا ظفرقندی! شما به فعالیت‌های درمانی در بخش خصوصی اقدام کردید و در بیمارستان‌های دولتی مطب زدید؛ اینها با جهت‌گیری پزشکیان همخوانی ندارد

نماینده مردم بوئین زهرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی مجلس بیان کرد: شما رئیس سازمان نظام پزشکی بودید افزایش تعرفه های درمانی را در بخش خصوص مصوب کردید که این مخالفت با محرومیت زدایی است.

کمیسیون بهداشت مجلس با صلاحیت ظفرقندی موافقت کرد

سلمان اسحاقی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سابق و برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وی را فردی مناسب برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

عراقچی: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر و حمایت همه جانبه از محور مقاومت و فلسطین اساس سیاست خارجی ایران است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان به تعبیر رهبر انقلاب وزیری پرکار، با ابتکار و مذاکره کننده قوی و باهوش و پایبند به مبانی و اصول بود؛ این معیارها سرلوحه هر روز کاری من نیز خواهد بود.استقلال، خودباوری، یاری مظلومان، نفی سلطه پذیری و سلطه گری، حسن همجواری با همسایگان، نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر و حمایت همه جانبه از محور مقاومت و فلسطین اساس سیاست خارجی ایران و رمز اقتدار و منزلت ماست.

وی گفت: اصول بنیادین سیاست خارجی دولت چهاردهم قانون اساسی، سیاست کلان نظام، سند چشم انداز، برنامه هفتم، تدابیر رهبر انقلاب، اصل راهبردی عزت، حکمت و مصلحت و تمامی قوانین  و مصوبات مجلس در حوزه روابط خارجی است. اگر اروپا رفتارهای نادرست و خصمانه خود را کنار نگذارد سیاست ما مدیریت تخاصم خواهد بود نه رفع تخاصم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس تاکید کرد: سیاست حسن همسایگی همچنان با سرعت پیش خواهد رفت.چین و روسیه و دیگر کشورهایی که در زمان تحریم همراه ما بودند و قدرت های نوظهور در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند.ر رفع تحریم‌ها نه تعجیل خواهد شد نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد.

وی ادامه داد: سیاست ما متوجه خنثی سازی تحریم‌ها و همزمان تلاش برای رفع آنهاست.وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف کردن تحریم ها نیز غفلت نخواهد کرد.: برای رسیدن به بهترین توافق تلاش خواهیم کرد و در هر مرحله فصل الخطاب مواضع قطعی نظام، قوانین مجلس و تدابیر رهبر انقلاب خواهد بود.

عراقچی: مذاکره برای رفع تحریم ها در هر شکل و غالب سیاست ایران است و در دولت شهید رئیسی هم ادامه یافت

وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد:رهبر انقلاب اخیر تاکید کردند خنثی سازی تحریم ها اولویت ماست ولی می توانیم تحریم ها را با ابزارهای شرافت مندانه رفع کنیم و این ماموریت وزارت خارجه خواهد بودبرنامه‌ای طراحی خواهیم کرد تا با ابزارهای شرافتمندانه و عزت مندانه تحریم ها را رفع کنیمقبل از اینکه اقدامی صورت بگیرد با همفکری با مجلس انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: آقای ثابتی! من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطن من عراقچی است.من می‌گویم جانم فدای وطنی که فردی منتقد، ولایت‌پذیری مجلس را هم زیر سوال می‌برد. همان نشانی که ما گرفتیم شهید فخری‌زاده هم گرفت ولی به خاطر ماهیت کارش در اتاق پشتی گرفت و تا مدت‌ها پس از شهید فخری زاده عزادار ایشان بودم.ما با هم در برجام از نزدیک کار کرده بودیم و هیچ کس با شهید فخری زاده به اندازه من در مذاکرات برجام نزدیک نبود؛ نمی‌توانم وارد جزئیات بشوم.

متکی: عراقچی یک دیپلمات جامع الاطراف است

نماینده مردم تهران موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد: عراقچی وزارت خارجه را می شناسد و کارهای وزارت خارجه را در حوزه های دوجانبه و بین المللی می شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور از مسائل ایرانیان و مسائل ایرانیان خارج از کشور شناخت جامع دارد.

وی گفت: جامع‌تر، باشناخت‌تر، به‌روزتر و مطلع‌تر از آقای عراقچی در وزارت خارجه نمی‌شناسم و او حتما گزینه خوبی است.وقتی دولت شهید رئیسی شکل می گرفت مصاحبه کردم و گفتم آقای امیرعبداللهیان در بین گزینه‌های مختلف، مناسب ترین گزینه است و به شهادت رسید.

متکی تاکید کرد: امروز به عنوان کسی که بیش از 30 سال با وزارت خارجه مرتبط است می گویم جامع‌تر، باشناخت و بروزتر و مطلع‌تر از آقای عراقچی در وزارت خارجه نمی شناسم و او حتما گزینه خوبی است. او کاملا واقف به تکالیف برنامه هفتم در سیاست خارجی است .

وی ادامه داد: رای بالا به عراقچی بدهیم در دنیا صدا دارد و روی آن حساب می‌کنند.میزان آرای وزیر خارجه در دنیا مهم است. هیچ نسبتی با عراقچی ندارم و در وزارت خارجه با او آشنا شدم، او هیچ نیازی به کار آموزی برای وزارت ندارد.

قوامی: برای رشد اقتصادی 8 درصدی باید زمینه 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شود

قوامی نماینده مردم اسفراین موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد: از سال 1335 تا سال 1402 متوسط رشد سرمایه گذاری خارجی ما به 2 میلیارد دلار نرسیده است.باید یک نگاه جدیدی داشته باشیم تا به سرمایه گذاری خارجی 60 میلیارد دلاری برسیم که در برنامه‌های عراقچی این موضوع دیده می شود.

وی افزود: پیام رای بالا به عراقچی برای دنیا این خواهد بود که مجلس کمک کار دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد کرد.

آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

دقایقی پیش و با اعلام محمدباقر قالیباف، جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha